Un jove, molt greu en ser atropellat a la carretera entre Lloseta i Inca
Ha estat conduït a Son Espases, en comptes de l'hospital d'Inca, a causa del seu estat
"Ens tenen por a nosaltres, quan realment haurien de témer aquells que no es fan la prova"
Al 2016, Patrick Ortuño va anar a urgències amb febre i una erupció a la pell. Li van diagnosticar VIH. “Va ser un gran xoc, perquè falta molta informació”, reconeix.
Ara pren una pastilla al dia i dues vegades a l’any el controla el seu metge. Pot dur una vida normal gràcies als avenços mèdics. Però lamenta que encara existeix l’estigmatització i la discriminació. “En cites o quan coneixes algun al·lot, en el meu cas, et pots trobar tot tipus de reacció, la gent pot fugir i fer-te bastant de mal.”
L’Associació ALAS ajuda a Balears tots els qui tenen el virus o necessiten informació. El seu coordinador, Joan Viver, lamenta que encara faltin moltes fites per assolir pel que fa a la societat i el coneixement que té de la infecció.
“És impossible que una persona que prengui la medicació pugui transmetre el virus, i això molta gent no ho entén”, explica Ortuño. “Ens tenen por a nosaltres, quan realment haurien de témer aquells que no es fan la prova”.
De fet, és vital la detecció precoç perquè la infecció no es compliqui. D’aquí la importància del projecte “Deixa la teva empremta”, implantat a urgències dels hospitals públics. Es fa a tothom que hi acudeix amb pneumònia, herpes zòster, mononucleosi, malalties de transmissió sexual o just després d’una possible exposició al virus.
El darrer any, amb aquest projecte, s’han fet més de 1.800 serologies a Balears. Se n’han detectat 23 casos. Per cada cas detectat, es poden evitar entre 2 i 4 contagis. A Urgències demanen que “Deixa la teva empremta” arribi també als centres d’atenció primària.
Es calcula que a Espanya hi ha més de 20.000 persones infectades que no ho saben.
Ha estat conduït a Son Espases, en comptes de l'hospital d'Inca, a causa del seu estat
Pare de dos fills, Quesada es va donar a conèixer a les xarxes socials per compartir sense filtres el seu dia a dia amb la malaltia
Les aules tenen goteres i l'escala d'emergències està precintada
Els treballadors asseguren que se senten indefensos per la manca de representats legals