La Unió Europea proposa crear un "cel únic europeu" que unificaria la gestió dels espais aeris
La darrera vaga de controladors aeris francesos d’aquest mes de juliol va comportar el retard de gairebé un miler d’enlairaments des dels aeroports espanyols. D’aquestes, només 60 operacions eren vols directes a França. La resta, més de 900, havien de sobrevolar l’espai aeri francès. Enfront d’això, la Unió Europea proposa “incloure els sobrevols en els serveis mínims i fer que el preavís de vaga sigui amb prou temps per poder prendre mesures”, explica Toni Planells, expert en navegació aèria.
Però les demandes van més enllà. Europa defensa el projecte de cel únic europeu, pel qual l’espai aeri francès passaria a ser controlat per la Unió Europea.
Aquest és l’espai aeri francès que abasta fins a Tunísia. En cas d’una vaga francesa, s’han de preveure rutes alternatives.
A les Illes Balears aquestes rutes alternatives “impliquen baixar fins a Tunísia”, apunta Planells. Això vol dir més hores de vol, més consum i més retard en els vols. També en aquestes zones, que no estan acostumades a gestionar aquest volum de vols.
A l’Aeroport de Son Santjoan, la vaga va afectar un total de 196 sortides amb un retard mitjà de 35 minuts. És gairebé la meitat de les sortides que hi havia programades els dies 3 i 4 de juliol.
Efectius de l'UME de València ja es troben de camí a Eivissa en helicòpter, mentre la resta ho farà durant la tarda. Emergències afirma que persones han quedat atrapades en ascensors i soterranis. Entre les 12.30h-13.00h hi ha hagut "una afectació massiva d'aigua"
El CEIP Can Misses ha estat un dels més afectats
El cap d'Emergències, Pablo Gárriz, ha negat rumors falsos i afirma que no hi ha hagut danys personals durant les inundacions
Les fortes pluges han obligat a realitzar mig centenar de serveis, la majoria per inundacions i caigudes d'arbres