X

Sergei Loznitsa: “Ara no és moment de cinema a Ucraïna, la guerra ha d’acabar i després ja hi haurà temps per a la cultura”

El director ucraïnés rep el premi Mestres del Cinema a l'Atlàntida Film Fest, on es projectarà el seu documental 'Sobre la història natural de la destrucció'

26/07/2022

Sergei Loznitsa: “Ara no és moment de cinema a Ucraïna, la guerra ha d’acabar i després ja hi haurà temps per a la cultura”

15

Un dels plats forts d’aquest dimarts a l’Atlàntida Film Fest és el director ucraïnès Sergei Loznitsa que també s’emportarà el premi Mestres del Cinema. “És un plaer rebre aquest premi, especialment enguany. Que s’hagi donat a un director ucraïnès s’agraeix. És una mostra de suport molt gran cap a la nostra situació actual”, ens explica Loznitsa.

Sobre la història natural de la destrucció‘ és la pel·lícula d’aquest director que es projectarà al pati de la Misericòrdia de Palma. Un film que, a través d’imatges de la Segona Guerra Mundial, planteja preguntes com: és moralment acceptable utilitzar a la població civil com a mitjà de guerra? És possible justificar la destrucció en nom d’ideals superiors?

Qüestions que segueixen sent rellevants i que sap ben bé el director Sergei Loznitsa. Hem parlat amb ell i mostra certa angoixa que provoca la invasió russa al seu país. Sobre el cinema ucraïnès explica que ara no és moment degut a la guerra. “Ara no és moment que els directors ucraïnesos pensem a fer cinema. El més important és sobreviure, aquest seria el final feliç d’aquesta pel· lícula. El més necessari és que acabi la guerra. Fins i tot els directors ucraïnesos que són allà estan combatent. La indústria està totalment paralitzada, com el finançament. La guerra ha d’acabar, després ja hi haurà temps per a la cultura i el cinema”.

Una guerra que segons ell encara hi queda molt perquè s’acabi.

Participació d’IB3

Una altra de les estrenes que es projectarà avui aquí a la Sala Rívoli de Palma porta el segell d’IB3. Parlam del documental “Petricor”, de Victòria Morell. Un film que relata la vida de tres dones de diferents generacions les quals conviuen amb un trastorn alimentari.

Va ser tant l’èxit en la seva acollida, esgotant les entrades, que es va decidir fer una segona projecció per a avui mateix a la Sala Rívoli.

També s’estrena un altre documental coproduït per IB3. “Pedra i Oli”, d’Àlex Dioscórides, que posa el focus a la serra de Tramuntana amb les seves oliveres centenàries i les persones que se’n cuiden d’aquests bancals.

Acalorada ovació a la gala inaugural

Nombroses càmeres disparaven ahir vespre les principals personalitats de l’Atlàntida, que ja es compara amb altres festivals europeus. Les principals institucions públiques de les llles i de Mallorca també hi eren presents com a mostra de suport a la cultura.

Per a Jaume Ripoll, director del festival, l’Atlàntida ofereix un cinema que aporta preguntes en lloc de respostes.

Desenes de ventalls feien una mica més fàcil la calorosa vetlada. Rita Payés va entrar en escena amb un autèntic ventall de sons entre fados, ‘bossa’ i boleros. Més de mitja hora que va acabar amb un fort aplaudiment i que va rebre l’agraïment també d’un dels protagonistes de la nit, el Mestre de Cinema, Neil Jordan.

Finalment, Margalida Mateu, mestra de cerimònies, va donar pas a la projecció de ‘Ramona’, l’òpera prima d’Andrea Bagney.

La imatge que es repetirà durant la setmana a l’Atlàntida: pantalla de projecció i cinema, molt de cinema que ens farà preguntes.

26/07/2022

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT