El Govern ja té preparat el que serà el IV Pla d'exhumacions en què s'hi actuarà en vuit indrets, set a Mallorca i un a Formentera, i començaran els estudis del mapa de fosses de Menorca
Troballa de les restes d'Aurora Picornell a la fossa de Son Coletes, a Manacor.
19Des de l’any 2014, a les Balears s’ha excavat en 21 fosses, algunes amb 2 o 3 fases en diferents anys. Fins avui, a les Illes s’han pogut recuperar en total les restes d’almenys 241 persones assassinades durant la Guerra Civil i el franquisme (més altres restes o fragments), de les quals ja se n’han identificat 42, entre les quals Aurora Picornell i el seu pare, i ja s’han retornat les restes de 37 persones a les seves famílies.
Dels 220 cossos recuperats, més de la meitat s’han exhumat entre el 2021 i 2022.
El Govern ja té preparat el que serà el IV Pla d’exhumacions en què s’hi actuarà en vuit indrets, set a Mallorca i un a Formentera, i començaran els estudis del mapa de fosses de Menorca.
El cementiri de Son Coletes, a Manacor, experimentarà la seva tercera fase d’exhumació. El cementiri de Sant Francesc, a Formentera, entrarà en una segona fase. Per primera vegada, s’actuarà a la fossa de Cala Sant Vicenç, a Pollença; a la fossa de Son Escrivà, a Son Carrió, on també s’exhumarà la fossa de l’antic hospital de sang. Al cementiri de Son Carrió s’exhumarà tant part de l’interior com de l’exterior. I s’exhumarà la fossa de la platja de sa Coma. Amb aquestes actuacions previstes s’haurà intervengut a totes les fosses identificades com a viables a les Balears.
També en aquest IV Pla es preveu fer el mapa de fosses de Menorca, illa en la qual encara no se n’ha exhumat cap. Només a la fortalesa de la Mola de Maó van ser afusellats fins a 150 republicans. A aquests caldria afegir els menorquins executats a Palma i els mariners procedents de Menorca afusellats a Cartagena.
També es preveuen en el Pla diferents estudis sobre possibles fosses a Sant Llorenç de Balàfia, a Eivissa; al cementeri vell de Sant Francesc, la Mola i els Pujols, a Formentera; i a Mallorca, a Esporles-Palmanyola i el cementeri de Son Servera.
El Pla també contempla la restauració i consolidació dels materials o objectes trobats en el procés d’excavació i documentació de les fosses exhumades en els anteriors plans. També es preveuen estudis de memòria democràtica com el desembarcamot de Bayo, el vincle entre Balears i el Valle de los Caídos o els alemanys i italians actius en els règims feixistes de Hitler i Mussolini que es van amagar a les Balears a partir de la Segona Guerra Mundial. I s’espera, entre d’altres, un estudi sobre el trauma transgeneracional a partir del cop d’estat de 1936 o també sobre cases del poble, locals sindicals, cooperatives, ateneus o centres culturals d’importància en el moviment democràtic i obrer durant la Segona República.
Armengol demana “veritat, justícia i reparació” per a “totes les víctimes del feixisme”
ANIMO.
ANIMO. Si ja l´he dit, el diré encara cada dia de sa meva vida. ¿ vos molesta ?
Segons fonts de la Guàrdia Civil, el succés ha ocorregut a les 17.45 hores en un establiment de menjar tradicional molt conegut
El succés, segons la informació del SAMU, ha tengut lloc aquest dilluns matí
Es tracta d'un britànic de 40 anys