IB-Salut fixa serveis mínims del 100 % en l’activitat urgent i crítica durant la vaga
Concentració a Palma contra l’esborrany de l’Estatut Marc. Foto Europa Press
69El Sindicat Mèdic de les Illes Balears, Simebal-CESM, assegura que els metges i facultatius de les Balears secundaran, des d’aquest dimarts i fins divendres que ve, la vaga nacional convocada per la Confederació Espanyola de Sindicats Mèdics i el Sindicat Mèdic Andalús. Simebal ha destacat en un comunicat que la convocatòria compta amb el suport de tots els àmbits representats de la professió mèdica, des dels estudiants fins als metges en formació d’especialitat, professionals en actiu, fòrums de la professió mèdica, col·legis de metges i tots els sindicats mèdics d’àmbit estatal que secundaran els 4 dies de vaga.
“La professió mèdica ha dit basta i no accepta l’esborrany de l’Estatut Marc presentat pel Ministeri de Sanitat, en què s’unifica totes les categories del sistema nacional de salut, sense respectar la formació i singularitat dels metges i facultatius”, denuncia Simebal. La mobilització de quatre dies reclama “l’aprovació d’un estatut propi que garanteixi la protecció i el reconeixement de la professió mèdica”.
Durant les jornades de vaga es duran a terme concentracions diàries a les 8.30 hores a cada hospital de la comunitat. A més, aquest dijous està prevista una concentració, que serà la tercera reivindicació davant la Delegació del Govern a Palma a les 11.00 hores. A la concentració de dijous també s’hi sumarà el Col·legi de Metges de les Balears (Comib). Simebal lamenta per endavant qualsevol possible incidència que pugui perjudicar els pacients i fa una crida a la participació i al suport social “per avançar cap a un marc normatiu que dignifiqui la tasca sanitària i garanteixi condicions adequades per a l’exercici professional”.
Serveis mínims del 100%
El Servei de Salut de Balears, Ib-Salut, ha fixat els serveis mínims per a la vaga del personal sanitari mèdic i facultatiu que comença a les 00.00 h de dimarts i acaba a les 23.59 h de divendres, que seran del cent per cent en el cas dels serveis hospitalaris urgents o crítics. Als centres on hi hagi diversos torns, l’inici de l’aturada serà en el primer torn del dia 9 i finalitzarà una vegada acabat el darrer torn, encara que s’allargui després de les 23.59 hores de divendres, ha detallat la Conselleria de Salut sobre els termes de la vaga que protesta contra l’estatut mèdic.
Els serveis mínims en atenció hospitalària seran els que es preveuen per atendre l’assistència sanitària en dies festius. A les especialitats mèdiques que tenguin pacients ingressats i als serveis centrals que hagin d’atendre pacients hospitalitzats, s’augmentarà un especialista per servei mèdic, en torn de matí, respecte dels previstos per als dies festius.
Als serveis hospitalaris considerats activitat urgent o crítica es prestarà el 100 % de l’assistència per garantir l’activitat programada i la continuïtat dels tractaments en curs. Aquest és el cas dels serveis en què es presta una assistència vital: oncologia i hematologia mèdica i radioteràpica, cirurgia oncològica, urgències, diàlisi, hospital de dia i farmàcia hospitalària.
Pel que fa als serveis mínims en atenció primària, en el torn de matí, entre els dies 9 i 12, de les 8.00 h a les 15.00 h, hi haurà un metge i un pediatre per centre de salut. Als centres amb més de 20.500 targetes sanitàries hi ha d’haver dos metges i un pediatre. En el torn de 15.00 h a les 20.00 h, hi haurà un metge i un pediatre (en cas que n’hi hagi).
Pel que fa al torn d’atenció continuada (PAC), de les 15.00 h a les 23.59 h, del 9 al 12 de desembre, hi han d’estar tots els metges i pediatres que fan atenció continuada.
Pel que fa als serveis d’urgències i emergència (SUAP i 061), donada la seva naturalesa i la dels serveis que presten, la cobertura ha de ser del 100 %.
Unes 200 persones s’han concentrat a les portes del centre, as Pil·larí, a Palma, i s'hi ha llegit un manifest: "Aquí t'esperam, amb els braços oberts"
Continua ingressat a Son Espases, estable, i serà traslladat a planta
Alguns dels animals que hi havia han mort
L'humorista mallorquí prepara 16 capítols d'un programa que començarà a emetre's el mes de gener